JavaScript Slideshow - TinySlideshow
مدیریت تغییر در راستای اقتصاد مقاومتی و تجارت در منطقه CIS- مورخ 29 و 30بهمن 97- با سخنرانی آقای دکتر لودولف

سخنرانی با خوشامدگویی و معرفی استاد توسط مدیر آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران در ساعت 9 صبح آغاز شد و سپس سخنران سمینارآقای فرد لودولف سخنان خود را در ابتدا از تجربیات به عنوان مدیر عامل شرکت Goldex و بازار آلمان شروع کردند و در ادامه به مطالب ذیل پرداختند.

 در شرکتها بسیاردیده شده که در 3 سال اول یا شرکت ورشکسته می شود و یا موفق، و این به خاطر مدل کسب و کار آنهاست که این مدل یا خوب تنظیم شده و یا ضعیف. در هر وضعیت اگر مدیر قابلیت داشته باشد در زمان احتمال شکست مدیر باید بلافاصله نحوه فعالیت خود را تغییر دهد وآن زمان است که مدیر به این مدیریت تغییر اشراف خوبی دارد. در واقع مدیریت تغییررا می توان یک سیستم نامید که ابزار، دانش و منابع در آن دخیل هستند.

چرا جنرال موتورز ورشکست شد، و چه کارخانه ای آن را خریداریکرد و سپس چطور سیستم مدیریت آن را تغییرداد. این مثالی بود که استاد به آن اشاره کرد و تاثیر مدیریت تغییر را در آن به وضوح توضیح داد، همیشه سیستم مدیریت قبل وقدیمی کارآیی ندارد، شاید پر از تجربه باشد ولی در زمان حال ثابت شده که 70-80درصد دقت مدیران باید صرف ارتباط با مشتریان باشد. باید مدیریت تغییر اتفاق بیوفتد. یکی از این تغییرات بصورت تیمی کار کردن است.

کاراکترهای اصلی در مدیریت در زمان تغییر باید به شرح ذیلباشد:

-        تفکر چشم انداز

-        داشتن درجه بالا هوش هیجانی

-        هدف گرا، استقامت و پشتکار

-        خلاقیت، انعطاف پذیری، تفکر جانبی، استراتژیک، تفکر سناریویی

-        اشتیاق، وسواس( مبارزه برای موفقیت)

-        قدرت قضاوت، توانایی تصمیم گیری

-        تمایل به ریسک کردن

-        شایستگی ارتباطی

-        تمایل به یادگیری دراز مدت

-        آرزوی مستقل بودن

 

آقای John Kotter  یکی از متخصصین مدیریت تغییر که در کتاب خود به8 گام موثر در تغییرات اشاره کرده است، چنین عنوان می کند:

1-    الزام و حس اورژانسی را ایجادکنیم، اگر کارکنان نیاز را احساس نکنند، مخالفتها برای تغییر زیاد می شود.

2-    یک ائتلاف قوی را برای تغییرترتیب دهید، اخراج کردن کارکنان تنها راه حل نیست. اگر لازم باشد، انجام دهید ولی این آخرین انتخاب است، افراد مناسب را در محل های کلیدی قرار دهید. اگر لازم باشد مدیرعامل خود اول استعفا دهد و فرد توانمند را به جای خود بگذارد.

3-    یک چشم انداز استراتژیک و ابتکاری را شکل دهید. چشم انداز موثر است که قابل تصور، مطلوب، قابل اجرا، متمرکز، انعطاف پذیر و قابل انتقال باشد.

4-    ارتباط بینش- هنگامی که ائتلاف هدایتگر را توسعه می دهید، اعضای آن باید گسترده باشند، در زمان تغییر ارتباطات دربهبود کسب و کار و چگونگی پیشرفت کارکنان بسیار سودمند خواهد بود.

5-    توانمند ساختن دیگران برای انجام دیدگاه

6-    برنامه ریزی برای ایجاد برد کوتاه مدت

7-    تحکیم بهبود و تولید تغییرات بیشتر

8-    سازماندهی رویکردهای جدید

در پایان سمینار، آقای دکتر فرد لودولف به مباحث مربوط به استراتژی اقیانوس آبی پرداختند. تنهارراه مبارزه و ضرب و شتم در رقابت، توقف تلاش برای ضرب و شتم رقابتی است.

سوال این است:چگونه از اقیانوس قرمز و رقابت خونین برای ایجاد رقابت بی ربط خارج شوید؟

استراتژی اقیانوس آبی به منظور ایجاد فضای بازاری جدید و مطئمن برای بازرگان است. اکثر اقیانوس های آبی از داخل ساخته شده اند. اقیانوس های سرخ با گسترش صنعت موجود در مرزها، به عنوان رقابت خونین انجام می شود.

تجارت در منطقه CIS- 30 بهمن 

در منطقه CIS، کشور روسیه بیشترین بازار تجارت را به خود اختصاص داده است.افراد روس بیشتر احساسی هستند و روابط احساسی را در کار هم دارند و اکثراً سعی برآن دارند که قلب مشتری را بدست بیاورند در صورتی بازار آلمان بیشتر رسمی هستند وبا منطق  و ارقام کار می کنند، با توجه بهاین تفاوت، ایجاد ارتباطات تجاری در فضای گرم و صمیمی به یک رابطه طولانی منتهی میشود و اعتماد طرفین بیشتر جلب خواهد شد.

در نقشه های کشورهای CIS نشان داده شدهاست که روسیه در رأس قرار دارد. ترکمنستان کشوری است که بصورت ثابت در CIS نیست ولیفعالیت نفت و گاز خوبی رادارد. اوکراین کشوری است که به خاطر مناقشات از CIS خارج شد. مجموعه شرکتهایی هستند که با کشورهای CIS کار می کنندولی اکثر فعالیتهای تجاری آنان با روسیه است.

در مورد شهرهای مختلف روسیه، مسکو بزرگترین شهر است که 70%شرکتها و موسسات مالی در این شهر متمرکز شده اند، شرکتهای معدنی و هلدینگ هایزیادی نیز در شهر مسکو مستقر هستند. اقتصاد روسیه رو به رشد است و نرخ تورم 3.68%است که خیلی پائین است. ولی شاخص فساد در این کشور بسیار بد است. فساد مالی بیشتردر شرکتهای وابسته به دولت است و در شرکتهای خصوصی فساد مالی کمتر دیده می شود.

روسیه عضو سازمانهای جهانی زیادی است که WTO  و یونسکو از جمله این سازمانها هستند.

بررسی فعالیت  وتجارت در روسیه اولین کاری است که هر بازرگانی قبل از ورود به این بازار بایدانجام دهد.

در مورد نرخ تورم در سال 2014 بخاطر اتفاقات بد سیاسی دراین کشور نرخ تورم بالا بود ولی در سال 2017 نرخ تورم به 3.7% رسید. کشور روسیه درمورد معادن طلا رتبه دوم و سوم را در دنیا دارد و در مورد تاثیر تحریم، روسیهوضعیتی مشابه به ایران را دارد و این روسیه است که برای آمریکا و اروپا تحریم راایجاد کرده که البته به نفع ایران می باشد.

کشور روسیه از شرکتهایی که در آن کشور شرکت ثبت کنند وکارخانه تاسیس نمایند. استقبال و حمایت می کند و اگر شخصی اختراعی داشته باشد میتواند با حمایت روسیه اختراع خود را در این کشور ثبت کند.

عوامل موفق جهت ورود به بازار CIS

-         مطالعه بازار قبل از ورود به بازار

-         دقت و بررسی شرکای بالقوه

-         مدیریت ارتباطات ( ارتباطات شبکه ای)

-         مدیریت حسابداری یکی از موضوعات مهم برای مدیران ارشد است

-         وقت و سرعت طلاست

-         خلق گروه تیمی زبده و با تجربه

-         سرعت در ایجاد معرف های مناسب جهت بکارگیری در تبلیغات

-         ایجادتعالی عملیاتی

-         جهت گیری بلند مدت برای کسب و کار در کشورهای مشترک المنافع

ساختار قانونیبرای شروع کار با بازار CIS

1-     فروش بصورت مستقیم( از طریق پیدا کردن شریک کاری مناسب)

2-     داشتن قرارداد نمایندگی- علاوه بر اخذ نمایندگی در کشور ایران و داشتنقرارداد( حتی می توانید نمایندگی روسی را نیز در روسیه داشته باشید)

3-     داشتن نماینده ای توانمند ( داشتن دفتز یا شعبه) -در صورتی که تمایل به داشتننمایندگی انحصاری دارید، اول خود را تست کنید که آیا توانایی این کار را دارید؟

4-     ایجاد دفاتر در روسیه

در صورت ایجاد دفتر مرکزی- بهتر است که 100% مالکیت رانگیرید و داشتن یک شریک روسی و اختصاص سهم 50% به شریک ترجیح دارد. البته قرداداولیه را یک ساله منعقد کنید و در صورت موفق بودن این شراکت را ادامه ده

+ پاور پوینت